لذت مومنان در قیامت، لذات عقلانی است تجسم عمل در قیامت۱۲۱۲ نظر

لذت مومنان در قیامت، لذات عقلانی است تجسم عمل در قیامت

لذت مومنان در قیامت، لذات عقلانی است تجسم عمل در قیامت

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله‌العظمی عبدالله جوادی آملی امروز 18 بهمن در ادامه درس تفسیر خود در مسجد اعظم که به سوره طور اختصاص داشت، گفت نه قبل از دنیا و نه بعد از دنیا باطل راهی ندارد، بلکه باطل فقط در دنیا راه دارد و عمل کافر، باطل است.
وی افزود قرآن در مورد کفار فرمود که جزای هر آنچه را که انجام داده‌اند خواهند دید که این تعبیر با حصر بیان شده ولی این عبارت در مورد مومنان بیان نشده است یعنی حصری در مورد مومنان در کار نیست که فقط به اندازه اعمالشان جزا ببینند بلکه بیشتر از آن خواهند دید.
این مفسر قرآن در ادامه با بیان اینکه سخنان عنوان کرد در روایتی از معصوم آمده است که شیعیان به زیارت یکدیگر بروند زیرا در این مجالس احادیث و روایت ما خوانده می‌شود زیرا سخنان اهل‌بیت(ع) ملات نرم در روابط اجتماعی است و عاطفه ایجاد می‌کند مگر اینکه مانند برخی رسانه‌ها تا تریبون در دست دارند دنبال منافع و اهداف شخصی خود هستند و به دیگران بد و بیراه می‌گویند.
وی افزود در قیامت حرف‌های لغو و باطل وجود ندارد و مومن هم خوشحالی عقلی دارد زیرا در آن دنیا ذره‌ای خلاف عقل وجود ندارد لذا عواطف مومن نسبت به ذریه‌اش نیز عواطف عقلانی است و خوشحالی مومن از عذاب کافر هم از روی عقده‌گشایی نیست، بلکه نشاط به علت پیروزی دین و دینداران است.
این مفسر قرآن ادامه داد انسان وقتی بمیرد، بدنش تبدیل به خاک می‌شود و در قیامت بدنش به روح بر می‌گردد و هویت قبلی خود را می‌یابد، ولی از نسب و انساب و اضافات جسمی که او در دنیا داشته خبری نیست، اما روح، اضافات را همراه خود دارد لذا برای نشاط عقلی مومن، ذریه‌اش را به او ملحق می‌کنند.
صاحب تفسیر تسنیم گفت فرشتگان در هنگام قبض روح، مومنان را با سلام و صلوات قبض روح می‌کنند، ولی کفار را کتک می‌زنند و بر سر و صورتشان می‌کوبند.
آیت‌الله جوادی آملی با تاکید بر لزوم تفاوت قائل‌شدن میان مرگی که طبیب اعلام می‌کند و انتقال به برزخ تصریح کرد مرگی هست که طبیب گواهی می‌دهد، ولی مرگی داریم که انتقال از دنیا به برزخ است و کسی که منافق و کافر است در این مرحله، جان می‌کند و سیلی می‌خورد و مشت و لگد می‌بیند تا وارد برزخ شود لذا مرگی که طبیب تایید می‌کند با مرگ قرآنی فرق دارد.
آیت‌الله جوادی آملی در ادامه با اشاره به آیه «کلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ»(38 مدثر) بیان کرد اصحاب یمین در این مسئله استثنا شده‌اند زیرا نفس آنان به چیزی بدهکار نیست البته یمین به معنای راست نیست بلکه دست پریمن و با برکت است لذا در روایت است مومن دست چپ ندارد زیرا با دست راست و چپ خود کار خوب انجام می‌دهد.
وی افزود کسی که بدهکار است گرو می‌دهد؛ خدا اعمالی از ما خواسته و ما هم انجام داده‌ایم پس چرا باید گرو بدهیم که برخی  در پاسخ گفته‌اند انسان در عالم ذر تعهد سپرد که جز خدا را عبادت نکند ولی در دنیا مرتکب خطا می‌شود و نفس خود را گرو می‌گذارد.