شير مدارس در بلاتكليفي۱۲۱۲ نظر

شير مدارس در بلاتكليفي

شير مدارس در بلاتكليفي

سلامت نیوز در شرايطي كه دانش‌آموزان به ماه‌هاي پاياني سال تحصيلي ۹۷ـ۹۶ نزديك مي‌شوند، خبري از شير مدرسه نيست؛ گفته مي‌شود هنوز اعتبار شير مدرسه براي سال‌جاري تأمين نشده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جوان، طرح توزيع شير رايگان در مدارس كشور از سال 1379 با تحت پوشش قرار‌ دادن 10 هزار دانش‌آموز در كشور آغاز شد؛ اين طرح ادامه پيدا كرد تا آنكه كم‌كم تمام دانش‌آموزان در سراسر كشور چه آنها كه در مدارس روزانه تحصيل مي‌كنند و چه آنان كه در شبانه‌روزي‌ها درس مي‌خوانند تحت‌پوشش شير مدرسه قرار گرفتند؛ حتي در اين طرح فرقي بين دانش‌آموزان محصل در مدارس دولتي و غيردولتي وجود ندارد.

بر اساس اين طرح مقرر شده بود كه بين دانش‌آموزان 70 نوبت شير در طول سال تحصيلي توزيع شود، اما اين ميزان طي سال‌هاي گذشته همواره كمتر از اين ميزان بود. بخش عمده اين مشكل به تأمين اعتبارات براي توزيع شير در مدارس باز مي‌گردد، زيرا به‌رغم آنكه «شير مدرسه» داراي مصوبه است و منابع تأمين دارد، اما مدت‌هاست با بدهي به كارخانه‌هاي شير مواجه است. علي الهيار تركمن، معاون توسعه مديريت و پشتيباني وزارت آموزش‌و‌پرورش در آذرماه 96 در خصوص شير مدارس گفته بود كميته ملي شير يك جلسه تشكيل داده و منتظر ابلاغ اعتبار هستيم تا شير را در مدارس توزيع كنيم، اما موضوع شير مدارس، كار بين بخشي است و براي توزيع شير در مدارس چهار حلقه اجرايي بايد فعال شوند.

الهيار از جهاد‌كشاورزي به‌عنوان اولين حلقه فرايند شير مدارس نام برد و تصريح كرد توليد و توزيع يك ميليارد بطري 200 سي‌سي در چرخه توليد و مصرف لبنيات در كشور تأثيراتي دارد كه بايد توسط جهاد‌كشاورزي مورد بررسي قرار گيرد؛ حلقه دوم سازمان حمايت از مصرف‌كننده است كه تعيين قيمت شير مهم‌ترين وظيفه آن سازمان است.
سازمان برنامه و بودجه، حلقه سوم فرايند شير مدارس است كه وظيفه تأمين اعتبار را برعهده دارد و نهايتاً حلقه چهارم آموزش‌و‌پرورش است كه كار تعيين و تنظيم قراردادهاي توليد شير با كارخانجات، نظارت بر توليد و نحوه توزيع را برعهده دارد.

معاون توسعه مديريت و پشتيباني وزارت آموزش‌و‌پرورش از تشكيل كميته شير خبر داد و افزود با جديت تمام پيگير مسئله شير مدارس هستيم تا در اسرع وقت اين مهم عملياتي شود؛ ‌چراكه تجربه نشان مي‌دهد توزيع شير به ويژه در مناطق محروم و كمتر توسعه يافته اثرات بسيار مثبتي را در پي داشته است.

وي در ادامه گفت جالب است كه افكار عمومي و رسانه‌ها، موضوع شير‌مدارس را تنها از حلقه چهارم مطالبه مي‌كنند و اين در حالي است كه سه حلقه ديگر ابتدا بايد تعهداتشان را درخصوص شير انجام دهند تا آموزش‌و‌پرورش به‌عنوان حلقه چهارم اين فرايند را اجرايي كند. بطحايي در آخرين نشست خبري خود در سال 96 كه 29 بهمن ماه برگزار شد، در خصوص توزيع شير مدارس گفت وضعيت تخصيص اعتبار توزيع شير در خزانه با مشكل مواجه بود و برخي از افراد به بنده گفتند كه با شركت‌هاي توليد شير قرارداد ببنديد، اما تا زماني كه نتوانيم تخصيص اعتبار شير را در اختيار بگيريم، نمي‌توانيم تعهدي در كارخانه‌ها ايجاد كنيم. در حال حاضر چشم‌انداز روشني در خصوص تأمين اعتبار و توزيع شير وجود ندارد.